Få budskapet att fästa

Få budskapet att fästa är mitt mantra just nu. Det är också namnet på den föreläsning som jag har förmånen att ge tillsammans med Skillspartner – talarförmedlig. Föreläsningen handlar om hur människan tar emot, reagerar på och omsätter information och vad du som talare/presentatör behöver tänka på för att få ditt budskap att fästa. http://www.skillspartner.se/talarformedling/forelasare/carina–ridenius/652/

Vi presenterar nästan dagligen i många olika typer av sammanhang. Det kan vara allt ifrån att presentera oss själva när vi möter nya människor till att presentera en idé, ett projekt eller visa upp en ny produkt. Det kan vara presentation för ledningsgrupp, arbetskamrater eller i något större sammanhang, som till exempel en mässa.

Vårt mål med vår presentation måste vara att få budskapet att fästa hos vår motpart. Så att de är villiga att investera både tid och pengar i idén, projektet eller vad du nu vill nå ut med.

Till en början finns det 3 viktiga frågor som du som talare/presentatör behöver ställa dig innan du påbörjar arbetet med din presentation:
Vilka är min målgrupp?
Vad har de för behov av för information?
Och den viktigaste frågan; Vilken information behöver de inte ha?

När du frågat dig själv dessa frågor, kan du fokusera vem/vilka du ska presentera för, vad du vill få sagt och hur du ska säga det.

Få budskapet att fästa – och du sticker ut och blir ihågkommen!