Spana, utvärdera, informera

Ny vecka, nytt bloggavsnitt och nya ämnesområden.
Bloggens fokus kommer att ligga på dig som företagare och vad du kan behöva för hjälp. Denna vecka om vad omvärldsbevakning innebär.

Spana, utvärdera, informera. Detta är namnet på min nya bok, som vänder sig till små- och medelstora företagare. När Sverige går som tåget och har haft sin längsta ekonomiska tillväxt i historien blir upplevelsen att det alltid har varit så.

Många på arbetsmarknaden idag har aldrig upplevt en konjunkturnedgång. Vi glömmer bort att spana, det vill säga omvärldsbevaka.

Omvärldsbevakning sker i flera steg. Men dessa tre är de viktigaste.
– Spana. Du spanar på din omgivning, dina konkurrenter och dina kommande kunder för att se ditt företag i en framtid.
– Utvärdera. Kom ihåg att utvärdera den information du fått fram. Annars blir det en enda stor informationsröra, som inte kommer ditt företag till nytta.
– Informera. Ge vidare det du utvärderat till rätt person eller din personalgrupp, så att det gagnar hela ditt företag. Utan informationsöverföring står det stilla.

8:e maj utbildar jag små- och medelstora företag i Dalsland. Dygnet har bara 24 timmar och som litet företag kan det vara svårt att få tiden att räcka till och åka på utbildning. Därför kommer jag till företagen.

Du kan också ta del av utbildning och få mer kunskap. Här hittar boken, som också används som utbildningsmaterial.

God spaning.

Carina Ridenius
info@pik.nu