Hur får jag mitt budskap att fästa?

Så som vårt yrkesliv ser ut idag presenterar vi nästan dagligen. Det blir i många olika sammanhang, när du nätverkar, går på anställningsintervju, talar inför en mindre grupp, men kanske också i riktigt stora sammanhang. Det kan också vara  för att du ska presentera en idé, ett projekt eller visa upp en ny produkt.

Ditt mål med din presentation måste vara att få budskapet att fästa hos din motpart. Så att de är villiga att investera både tid och pengar i att lyssna till vad du har att säga.

Det finns 3 viktiga frågor som du behöver ställa dig innan du påbörjar arbetet med din presentation:
Vilka är min målgrupp?
Vad har de för behov av för information?
Och den viktigaste frågan; Vilken information behöver de inte ha?

Den sista frågan är egentligen den allra viktigaste. Den bidrar till att du fokuserar på rätt saker i din presentation.

När du ställt dig själv dessa frågor, kan du fokusera vem/vilka du ska presentera för, vad du vill få sagt och hur du ska säga det.

Få budskapet att fästa – och du sticker ut och blir ihågkommen!