Hylla hållningen

Hade en kund häromdagen där vi arbetade med kroppskommunikation. Vi hade en lång diskussion om vad vi sänder ut för signaler med vårt kroppsspråk.

Detta kan tyckas enkelt. Så klart att vi vet att en ihopsjunken hållning ger intrycket utav att vara vek, inte vara tillräckligt intressant och att en upp- och utsträckt kropp signalerar självförtroende och makt.

Problemet är när vi under hela vårt liv haft en dålig kroppshållning, sjunkit ihop och varit omedvetna om hur vi går och står. Men detta går ju att förändra!

Denna vecka får du 3 tips på hur du kan bli bättre på att tänka på din kroppshållning och hur det kan hjälpa dig i din vardag, både utanför och i arbetet.

– När du vaknar på morgonen, det första du gör är att sträcka ut dig i hela din längd. Det bidrar till att du verkligen blir medveten om hur lång du är och att det är så du ska gå genom livet.
– När du når badrumsspegeln, sätt axlarna på plats. Dra dem lite bakåt. Sträck ut dig på bredden. Du vidgar bröstkorgen och det bidrar till att du tar den plats i tillvaron som är din. Take your place.
– Se dig nu själv i badrumsspegeln och le. Vet att det inte alltid går och kan vara svårt. Det handlar inte om att livet alltid ska vara ett leende, men det kommer att hjälpa dig med din utstrålning. Försök att få leendet att träffa dina ögon.

Du har nu börjat din väg mot bättre kroppshållning och utstrålning. Ge dig själv 2 minuter om dagen och du kommer att märka skillnad.

Du får fler tips och råd i min bok Presentationsteknik är kropp, knopp och nerver.

Carina Ridenius
PIK Presentationsteknik
info@pik.nu
0706-260927